Codul-sursa in SEO
Evident, codul-sursa este important in SEO. Daca ar fi sa facem o analogie cu viata reala, SEO poate fi asemanat cu o constructie, iar codul-sursa ar fi fundatia acelei constructii. In consecinta, rolul esential al unui cod-sursa optimizat un poate fi pus la indoiala.
Multi dintre cunoscutii mei mi-au spus ca se gandeau la SEO ca la un proces care incepe dupa realizarea unui website. Iata ca nu este asa si cred ca este important sa sintetizam putin caracteristicile esentiale ale unui cod-sursa bine optimizat. Sau, mai bine zis, sa vedem care sunt actiunile pe care trebuie sa le intreprindem pentru a ajunge la acest rezultat.
Exista cateva conditii tehnice care trebuie indeplinite pentru ca optimizarea pentru motoarele de cautare sa aiba succes.
COD SURSA OPTIMIZAT Exista o serie de reguli care trebuie respéctate din persectiva unui cod sursa optim pentru SEO, precum si o serie de utilitare care ne pot ajuta in identificarea greselilor din cod si corectarea lor (de exemplu, http://validator.w3.org./). Este bine sa verificam corectitudinea codului-sursa ori de cate ori operam modificari ale acestuia, deoarece, in timp, pot sa apara diverse erori ce pota vea impact negativ asupra vitezei de operare a website-ului nostru.
VALIDAREA CODULUI SURSA pentru spiders este deosebit de importanta, deoarece spider-ii motorelor de cautare sunt oarecum limitati, in sensul ca ignora o serie de elemente dintr-o pagina web, gen imagine, fisier video sau audio, diverse script-uri. De aceea, aceste elemente trebuie folosite cu reserva necesara, fara a face execese, si pozitionate in asa fel incat sa un obtureze accesul spider-ilor la continutul text al paginii, pentru ca acesta sa fie corect indexat. Si pentru acest aspect exista utilitare care faciliteaza verificarea, de genul “Search Engine Spider Simulator”.
RESCRIEREA URL-urilor – este necasara pentru SEO, mai ales in cazul link-urilor dinamice, care prezinta si alte caractere decat text. In cazul in care se utilizeaza diverse platforme de management al continutului, gen WordPress, Joomla, este nevoie de Access la anumite secvente de coduri din aceste programe. Sau putem folosi fisierul .htaccess pentru a transforma link-urile dinamice in link-uri statice, care sunt mult mai bine vazute din punct de vedere SEO.
ALTERNATIVE TEXT in loc de imagini, fisiere audio, video sau in loc de script-uri. Aceste elemente nu sunt parcurse de crawlers, astfel incat, din punct de vedere SEO nu sunt un plus. Insa, de foarte multe ori, pentru vizitatorii umani, aceleste elemente pot sa aiba un rol important in intelegerea anumitor astecte ale unei problema. Se stie ca exemplificari cu ajutorul imaginilor, al inregistrarilor audio sau filmuletelor, sau cu ajutorul script-urilor dinamice, permit o inregistrare mult mai rápida si mai clara a informatiei. Rezulta deci ca acestea un trebuie excluse din pagina web, pentru ca noi ne adresam, in primul rand, vizitatorilor umani. Pentru a le face si “SEO friendly”, trebuie gasite modalitati de a insera text care sa explice imaginea si care sa poata fi parcurs de spider-i. De exemplu, pentru imagini folositi text relevant in tag-ul “ALT”, in cazul fisierelor Flash, utilizati SWFObject2 Library, care va desfasura in mod automat text atat pentru vizitatorii umani cat si pentru crawlers. Totusi evitati folosirea aplicatie Flash sau Java Script pentru menu-ul site-ului.
INCARCAREA PAGINII CU VITEZA OPTIMA Intr-o epoca in care total se petrece in viteza, este clar de ce si viteza de incarcare a paginilor web trebuie sa fie pe masura. Utilizatorii au foarte putina rabdare cand vine vorba de accesarea unei pagini web, iar daca aceasta un functioneaza sau daca se incarca greu, de regula parasesc pagina si cu greu vor mai reveni (uneori chiar deloc). Nici algoritmii motorului de cautare nu sunt mai rabdatori, acestia acordand un timp minim gasirii paginii respective. Viteza de incarcare a unui website este foarte importanta pentru motoarele de cautare, iar eventuale problemele existente sub acest aspect pot determina o penalizare serioasa a pozitionarii website-ului respectiv. Sa curatam deci codul-sursa in asa fel incat sa marim viteza de incarcare a website-ului.
FISIERUL ROBOTS.TXT Este important, deoarece ofera spider-ilor indicatii depsre ce fisiere sa parcurga, chiar daca nu se poate vorbi depsre un control asupra crawler-ilor. Este indicat sa folosim tag-ul pentru fiecare pagina care nu dorim sa apara in rezultatele cautarilor, asa cum este cazul paginilor de contact, a celor cu bilantul cumparaturilor, in cazul magazinelor on-line, paginilor de arhiva, etc.
CONTINUT DUPLICAT Atentie mare atunci cand folosim platforme de management al contiunutului gen Joomla, WordPress, etc, deoarece acestea tind sa muliplice paginile sau sa faca arhive ale paginilor alcatuite de noi, ceea ce va fi interpretat ca si continut duplicat de motorul de cautare. O cale de a evita acest lucru este prin folosirea tag-ului “rel=”canonical”, care se introduce in sectieunea din codul-sursa si da instructiuni motorului de cautare cum sa actioneaza in privinta paginii respective (sa o ignore, sa o redirectioneze sau sa o indexeze)
301 REDIRECT este o instructiune utila in caz de redesign, de modificare a structurii site-ului, etc. Ea spune motorului de cautare unde gaseste continutul indexat anterior, astefel incat sa nu se piarda pozitii in cautari.
FRAMES. Din punct de vedere SEO un prea este indicata folosirea lor. Frames-urile afiseaza continutul unei alte pagini pe pagina deja afisata. Practic e un alt continut afisat pe pagina ta, ceea ce un e un lucru deloc bun. Exista o serie de metode de a face si frames-urile cumva SEO friendly, insa oricum impactul negativ ramane, asa ca, sfatul meu este sa incercati sa construiti websote-ul fara sa folositi frames.
Sper ca indiciile de mai sus sa va fie utile in optimizarea codului sursa al website-ului pe care il construiti. Ar fi bine sa tineti cont de aceste aspecte inca de la inceputul proiectului, astfel incat sa un fie nevoie sa reveniti ulterior si sa depuneti munca suplimentara.