Despre SEO
SEO este acronimul de la notiunea in engleza Search Engine Optimization. Se vorbeste din ce in ce mai mult despre acest subiect in ultima vreme, legat de mediul de afaceri on-line si nu numai, asa ca vom incerca sa detaliem putin subiectul, mai ales pentru cei care sunt familiarizati mai putin cu acest concept.
Sa zicem ca am realizat un website despre un anumit subiect. Este un site dragut, cu informatii interesante despre subiectul respectiv si un design inovativ. Toate bune si frumoase pana acum, dar cum sa facem sa afle lumea despre el.
Initial o sa vedem ca site-ul nici nu este listat in cautarile organice ale motoarelor de cautare (SERPs – search engine return pages). Se impune deci, ca prima actiune, inscrierea website-ului in motoare de cautare precum Google, Bing, Yahoo, etc. Si totusi, chiar daca site-ul nostru contine informatii importante despre subiectul vizat si fotografii deosebite, observam ca alte site-uri, mai putin interesante ca si continut si cu imagini inferioare ca si calitate, apar prímele in cautari. Inevitabil, apare intrebarea “De ce?”
Aici intervine acest proces care se numeste SEO. Atunci cand introducem un cuvant in caseta de cautare, motoarele de cautare afiseaza rezultatele cautarii pornind de la anumiti factori considerati relevanti. Sunt excluse din acest context link-urile platite. Practic, cu ajutorul SEO, obtinem trafic “organic”, in mod natural, pentru website-ul nostru. Sa explicam putin cum anume se realizeaza acest lucru.
SEO este un ansamblu de tehnici folosite de webmasteri pentru a imbunatati pozitia unui site in cautari. Procesul implica multa munca de cercetare, si abia dupa aceea se trece la actiune. Este un proces care implica si multa prudenta, pentru ca exista anumite actiuni care sunt vazute ca fiind negative de catre motoarele de cautare si care duc la penalizarea, uneori foarte severa, a website-ului pentru care s-au folosit (prabusirea pozitiei, banare, excludere din cautari).
Am spus ceva mai sus ca motoarele de cautare iau in considerare anumiti factori, in ierarhizarea diferitelor site-uri in afisarile rezultate in urma procesului de cautare. Sa vorbim putin despre acesti factori.
In primul rand, avem in vedere continutul website-ului, despre care am spus déjà ca este excelent si ofera informatii deosebit de interesante despre subiectul abordat. Este un mare plus, deoarece algoritmii motoarelor de cautare pun foarte mare accent pe calitatea continutului unui website. Si este posibil, in functie de domeniul abordat, ca site-ul nostru sa ajunga in Top 10 numai datorita continutului, insa acest lucru poate implica foarte mult timp (ani de zile). Sa zicem ca acest lucru poate fi neimportant pentru cei care au realizat website-ul ca proiect personal si nu urmaresc neaparat un castig financiar de pe urma website-ului respectiv. Dar daca website-ul a fost construit sub forma unei afaceri on-line si daca tinem cont de faptul ca “timpul inseamna bani”, atunci asteptarea aceasta lunga nu ne convine deloc. Iata de ce, exista companii dispuse sa investeasca sume mari de bani pentru ca website-ul lor sa ajunga cat mai repede in Top 10.
Se apeleaza astfel la expertiza specialistilor SEO care, pe baza experientei castigate in timp si a studiului continuu al factorilor de care tin cont motoarele de cautare in cotatiile acordate site-urilor pe diverse domenii de activitate, pot sa actioneze si sa asigure o crestere mai rápida a pozitionarii unui website in cautari.
Specialistii SEO au delimitat doua componente importante in proces: on-the-page SEO si off-the-page SEO.
Pentru on-the-page SEO, factorii importanti sunt:
CONTINUT :
Elemente pozitive: continut de calitate, keyword research pentru cuvintele cele mai cautate pe domeniul respectiv, folosirea unor cuvinte reprezentative in continut, atractivitate pentru vizitatori (daca acestia intra si citesc continutul sau doar sunt “in trecere”), informatiile prezentate sunt de actualitate, site-ul este actualizat permanent.
Elemente negative: continut redus si fara semnificatie deosebita, fara substanta, continut sufocat de anunturi publicitare
HTML
Elemente pozitive: tag-urile “title” contin cuvinte-cheie reprezentative, metatag-ul metadescription trebuie sa contina o descriere relevant pentru pagina, cuvinte-cheie relevante in headers si subheaders, structura paginii usor de parcurs
Elemente negative: exces de cuvinte-cheie pe pagina (mai mult de 7%), cuvinte-cheie ascunse in design sau imagini
ARHITECTURA:
Elemente pozitive:pagini accesibile pentru “crawlers”, fara continut duplicat, site-ul se incarca usor, URL-urile sunt scurte si contin cuvinte-cheie relevante, site-ul este vizibil si de pe dispositive mobile (i-phone, smartphone, tableta)
Elemente negative: folosirea “cloaking” (pentru motoarele de cautare se afiseaza alte pagini decat pentru vizitatorii umani)
Pentru off-the-page SEO se pune accent pe:
LINK-uri
Elemente pozitive: link-uri provenite de la site-uri respectabile, textul-ancora pentru link-uri este reprezentativ, numarul mare de link-uri de calitate.
Elemente negative: link-uri platite si spam
CREDIBILITATE (Trust)
Elemente pozitive: site-ul are autoritate, este cunoscut, site-ul are istoric indelungat si fara incidente, exista o identitate proprie a site-ului si autorului/autorilor
Elemente negative:penalitati ale site-ului pentru afisarea de continut piratat
COMPONENTA DE SOCIALIZARE: reputatia site-ului in retelele de socializare, cat mai multe share pentru site pe retelele de socializare
COMPONENTA PERSONALA: localizare (tara, oras), vizitatori constanti, prieteni care acorda atentie deosebita website-ului in retele de socializare
Toti acesti factori lucreaza impreuna. Unii au pondere mai mare, altii pondere mai mica, in functie de tendintele stabilite de algoritmii motoarelor de cautare.
Vom insista insa mai mult asupra factorilor SEO si importantei lor intr-un articol viitor.