Social Media Marketing
Daca ar fi sa dam o definitie pentru Social Media Marketing, am putea spune ca este vorba despre un intreg proces prin care se urmareste obtinerea de trafic prin site-urile de social media.
Vorbind despre legatura dintre SEO si Social Media Marketing, nu se poate trece peste impactul pozitiv pe care acesta din urma il are asupra procesului de optimizare. In ultima perioada, algoritmii de clasificare ai motoarelor de cautare au evoluat in asa fel incat Social Media castiga din ce in ce mai mult teren. Pana acum cativa ani in urma, in SEO se punea foarte mare accent pe factorii de optimizare on-page, foarte importanta fiind incarcatura de cuvinte-cheie a paginii. Totusi, rezultatele cautarilor nu erau relevante si, de multe ori, afisarile aduceau in prim plan website-uri care aveau prea putin a face cu domeniul respectiv, punand in dificulate utilizatorul. Abia dupa ce cel mai important motor de cautare, Google, si-a updatat algoritmul Penguin, in mai 2013, o serie de practici SEO folosite in trecut, gen “keyword stuffing”, farm links, au fost trecut in zona “black hat”, tocmai in ideea de a oferi vizitatorilor rezultate ale cautarilor cat mai relevante.
Iata ca se intra intr.-o noua etapa in care factorii de optimizare off-page devin din ce in ce mai importanti si, printre acestia, Social Media ocupa un loc fruntas. Platformele de social media marketing sunt centrate direct pe nevoile user-ilor. Supun atentiei acestora continuturi si ii incurajeaza sa le impartaseasca cu reteaua lor de prieteni. Sa luam in consideare exemplul unui continut care descrie un produs sau un serviciu. Acest continut, raspandit din user in user, se prezuma a fi mai credibil decat o prezentare facuta direct de compañía implicata. In plus, canalele traditionale de marketing, gen televiziune, radio, ziare si diverse alte publicatii, pe langa cheltuielile mai mari pe care le implica, sunt canale de promovare unidirectionale si statice, din ce in ce mai putin relevante pentru consumator.
Social Media a capatat o importanta din ce in ce mai mare in contextul in care din ce in ce mai multa lume are acces la internet. Mai trebuie mentionat si faptul ca Socia Media este o modalitate ce permite organizatiilor sa desfasoare campanii de marketing la preturi mult mai mici decat campaniile de marketing traditionale. Social Media inseamna interactiune intre indivizi, iar pentru companii, interactiune cu clientii, o modalitate prin care acestea pot construi relatii/parteneriate durabile.
Social Media impune, ca orice strategie, stabilirea unor tinte. De asemenea, ofera si posibilitatea atingerii acetora: cresterea traficului pe website, cresterea conversiei vizitatori-clienti, crearea unei identitati a brand-ului, popularizarea acestuia in randul unui public cat mai larg, stimularea interactiunii cu publicul tinta.
Exista cateva aspecte de care trebuie sa se tina seama, in contextul in care se doreste implicarea intr-o campanie de Social Media Marketing.
In primul rand, trebuie efectuata o planificare, pe care eu, personal, o consider esentiala. In aceasta etapa, este bine sa se apeleze la strategii de sondare a opiniilor publicului-tinta, din care se pot obtine informatii valoroase referitoare la cuvintele-cheie preferate, la continuturile de interes maxim, etc.
Ajungem astfel la cel de-al doilea aspect important, continutul. Exista o vorba care spune “content is king” (continutul este rege) si nu intamplator. Informatia prezentata trebuie sa fie valoroasa, variata si sa intereseze un public cat mai larg. Chiar daca, din punct de vedere SEO, imaginile nu au nici o valoare, nu trebuie ignorata importanta acestora in cadrul unui continut, pentru vizitatorii umani.
Promovarea imaginii, a brand-ului, este un alt aspect important, ce poate fi realizat cu succes prin Social Media Marketing. Si in cadrul acestui demers, planificarea strategiei este importanta.
Blog-urile sunt o modalitate excelenta de a intra in contact cu audienta, cu cei publicul interesat de serviciul sau produsul promovat. Prin intermediul blogului pot fi raspandite informatii despre campaniile de promovare desfasurate, despre eventuale concursuri si evenimente organizate de comanie.
Social media asigura backlink-uri, prin intermediul articolelor postate in afara website-ului. Legaturile cu surse externe de incredere pot spori credibilitatea nostra in fata partenerilor si pot aduce link-uri valoroase pentru website.
Supravegherea competitorilor directi este intotdeauna recomandabila. Si in social media marketing este important a observa ce face concurenta, ce tehnici de social media a folosit si, daca acestea au avut rezultate statistafactoare, atunci de ce sa nu le folosim si noi? Ba chiar sa le si imbunatatim.
Fiecare dintre platformele de social media isi are specificul ei si trebuie sa se tina seama de aceste particularitati. De exemplu, Facebook sau Google+ sunt zone ale relaxarii, conversatiilor cu prietenii, deci tonul imprimat trebuie sa fie detasat si prietenos, iar expunerile pline de imagini si de text usor de citit si, evident, de asimilat. Twitter este destinat anunturilor, update-urilor, insa tonul oficial al tweet-urilor nu trebuie exagerat. LinkedIn este vocea profesionala in social media, ce ofera posibilitatea de a intra in contact cu profesionisti din domeniu si de a impartasi cu acestia continuturi de interés reciproc. Recomandarile primite via LinkedIn sunt foarte benefice in promovarea unei afaceri online. Numele de YouTube se recomanda de la sine, astfel ca vom mentiona doar faptul ca expunerile video pot fi extrem de relevante pentru vizitatori, iar aceasta platforma este cea mai la indemana pentru a impartasi aceste continuturi.
In concluzie, pornind de la trend-ul actual, social media este o componenta importanta a marketing-ului online. Consider ca, si pe viitor, trend-ul se va mentine, avand in vedere ca valoarea unei intreprinderi, oricare ar fi aceasta este data de clientii sai, si ca parerea acestora ar trebui intotdeauna sa primeze. Canalele social media ofera posibilitatea de expunere si feed-back, sunt adevarate punti intre mediul on-line si cel off-line si, la ora actúala, constituie cel mai relevant factor de promovare.